سه رویکرد اصلی در علوم انسانی

حجت الاسلام حمید پارسانیا

📜نسبت علم و دین

“…شکل‌گیری و تثبیت مفهوم حسی تجربی و #آزمون پذیر علم در اندیشه و باور جامعه‌غربی موجب شد تا لفظ علم که قبل از آن بر دانش‌های دینی و عقلی نیز اطلاق می‌شد، از معانی سابق خود به سوی بخشی از دانش که پائین‌ترین سطح معرفت بود و اینک با گسستن از #مبادی عقلی و دینی خود به صورت علمی #سکولار و دنیوی تغییر #هویت داده است، #انصراف پیدا کند و بدین ترتیب علم دنیوی و علم معاشی که همه پیوندهای خود را با علم معاد و با گزاره‌های متافیزیکی قطع شده می‌پندارد، تنها مصداق برای مفهوم علم شد و گزاره‌های دینی و متافیزیکی در کنار توهمات و تخیلاتی قرار گرفتند که به نام ایدئولوژی فاقد هویت علمی و خصلت آزمون‌پذیری می باشند و علم حلقه‌ای شد در عرض حلقه‌های دیگری چون فلسفه، #دین و ایدئولوژی. اگر علم منحصر به گزاره های آزمون‌پذیر باشد، قضایای #حقوقی و گزاره های ارزشی، هر چند که همه پیوندهای خود را با سنت‌های دینی و مبانی فلسفی قطع نکرده باشند، چگونه می‌توانند صورت علمی داشته باشند؟ به همین دلیل با سیطره این معنای از علم جدایی دانش از ارزش و علم از ایدئولوژی اعلام می‌گردد….”
#حمید پارسانیا

جهت تفصیل مباحث منابع ذیل معرفی می گردد:
📙کتاب “علم و فلسفه”نوشته حمید پارسانیا
📗کتاب “علم دینی،دیدگاهها و ملاحظات ” نوشته محمدتقی موحد #ابطحی و سید حمیدرضا حسنی
📙کتاب “سنت،ایدئولوزی،علم” نوشته حمید پارسانیا

#علوم_انسانی_اسلامی #رویکرد_تبیینی #رویکرد_تفسیری #رویکرد_انتقادی #پوزیتیویسم #مکتب_فرانکفورت #ماکس_وبر #حمید_پارسانیا #دانشگاه_تهران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.