نگاه به عالم از منظر عرفان اسلامی

حجت الاسلام محمدرضا عابدینی

📜تماشاگه راز

حسن و زیبایی الهی چون به تجلی ظهور نماید، عشق ظاهر می‌شود و این عشق چندان گداخته و آتشین است که اثری از #نفسانیت عالم و آدم باقی نمی‌گذارد. ظهور حسن و جمال الهی به تجلی است و مقید به زمان و مکان نمی‌باشد، بلکه حقیقتی ازلی و ابدی است. این زیبایی را نه #فرشتگان که از هویتی عقلی برخوردارند، در می‌یابند و نه عقل که به شناخت فرشتگان مشغول است. البته عقل با همه ناتوانی و محدودیتی که دارد، #حجابی نورانی است و از #رسالت و پیام الهی تهی نیست و در کنار اولیا و انبیای الهی #حجتی درونی به شمار می آید. عقل به اسراری که در فراسویش است و همچنین به محدودیتی که برای وصول به آن اسرار دارد، واقف و آگاه است و همین آگاهی اوست که شوق وصول به آن #حقیقت را در درون انسان شعله‌ور می سازد. عقل این نکته را نیز در می‌یابد که نیل به این حقیقت حاصل نمی‌شود، جز با گذر از محدودیتهای عقلی و تبدیل، تغییر، تزکیه و سلوکی که برای تأمین #علم_حضوری مورد نیاز است. از این جهت، حرکت عقل به سوی آن مقصد به منزله گام نهادن در آتشی است که واقعیت او و هستی آنچه را در معرض نگاه اوست، در شعله فراگیر خود می‌سوزاند و به واقعیت جدیدی که چیزی جز آیت و نشانه الهی نیست، تبدیل می‌کند. مدعی تا زمانی نامحرم است که در موطن خیال خود سنگین بار نشسته و از خود و آنچه برای خود ادعا می‌کند، دست نشسته باشد و بخشی از کمالات را به جای آنکه همراه با دیگر بخش ها به مالک حقیقی آن ارجاع دهد، به خود مستند گرداند. دست غیب همان حجابی است که از متن وجه آشکار الهی بر دیده و دل مدعی فرود می آید و او را از حضور در و از نظر به اسرار نامتناهی الهی باز می دارد. کسی که از هستی خود دست نشسته، مدعی است، و مدعی از مشاهده زیبایی و جمال خداوند جمیل – که در هر سو پیداست – و از عشق و محبت به او محروم است؛ چرا که به عشق کاذب و دروغین گرفتار می باشد.عشق حقیقی و مجازی را دولت و نوبتی است که جز با افول معرفت و عشق عقلی و نفسی ظهور نمی‌کند.

جهت تفصیل مباحث منابع ذیل معرفی می گردد:

📗کتاب ” اسفار اربعه” نوشته صدرالمتألهین شیرازی ترجمه محمدخواجوی

📙کتاب “هستی از منظر فلسفه وعرفان” استاد سید جلال الدین آشتیانی

📙کتاب “هستی و هبوط” حمید پارسانیا

📙کتاب “از برهان تا عرفان” اصغر طاهرزاده

📗کتاب “شرح تفسیر سوره حمد ” استاد #حمدرضا عابدینی

📙کتاب “درآمدی به نظام حکمت صدرایی”نوشته عبدالرسول عبودیت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.