درباره گفتمان

طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی

بنیادهای علوم انسانی مدرن، مطالعات انتقادی علوم انسانی، ارزیابی انتقادی تاریخ تحول شکل‌گیری علوم انسانی، نسبت علوم انسانی با سایر ‌لایه‌های فرهنگی و تمدنی مدرنیته، نسبت دین و علوم انسانی، علم دینی و علوم انسانی اسلامی و… از جمله موضوعاتی هستند که در برنامه‌های آموزشی معمول علوم انسانی در دانشگاه‌های ما چندان مورد توجه نیستند. ضمن اینکه به دلیل فضای شکل‌گرفته در محیط‌های رسمی آموزش علوم انسانی، دانشجویان کمتر با آخرین مسائل و دستآوردهای رشته تخصصی خود آشنا می‌شوند. از طرف دیگر، در ساختار رسمی آموزش علوم انسانی کشور، دانشجویان بدون آشنایی و آگاهی از بسترهای فرهنگی- تمدنی و مبانی فلسفی علوم انسانی مدرن، تنها با ‌لایه‌های سطحی‌تر این علوم آشنا می‌شوند. این نقیصه موجب می‌شود که علیرغم دغدغه جامعه علمی کشور نسبت به مسأله تحول در علوم انسانی، دانشجویان این رشته‌ها، توانایی تحلیل، نقد و نظریه‌پردازی و یا همچنین نسبت‌سنجی این علوم با بسترهای معرفتی بومی و اسلامی را پیدا نکنند. در حالی که آشنایی با ‌لایه‌های عمیق علوم انسانی مدرن، نیازمند اشراف بر برخی مباحث فکری و فلسفی است که طرح آنها در شرایط فعلی در ساختار آموزش رسمی کشور امکان‌پذیر نیست همه این موارد، ضرورت شکل‌گیری ساختاری موازی با نظام آموزش رسمی کشور را نشان می‌دهد که لازم است با توجه به کاستی‌های موجود، براساس برنامه‌ریزی جامع، منسجم و هماهنگ با آموزش رسمی، به تکمیل و رفع خلأهای موجود در ‌رشته‌های مختلف علوم انسانی بپردازد. هماهنگی و تناسب با آموزش رسمی دانشگاهی، از لازمه‌های چنین دوره‌هایی است؛ به گونه‌ای که مانع از تحصیل و فراگیری عمیق و جدی دروس رسمی دانشگاه و علوم انسانی موجود نشود.

هدف اصلی دوره آموزشی گفتمان ایجاد ظرفیت علمی لازم در دانشجویان نخبه علوم انسانی برای ورود فعال به عرصه گفتمان سازی، آموزش، پژوهش و نظریه پردازی در مطالعات انتقادی علوم انسانی و تحول در علوم انسانی است. به عبارت دیگر، هدف اصلی این است که دانشجویان نخبه رشته های اصلی علوم انسانی، در طــی یـک برنامه علمی آموزشی و پژوهشی بلندمدت بتوانند به عنوان پژوهشگران، صاحب نظران و اساتید، آینده در عرصه های انتقادی علوم انسانی مدرن و همچنین در زمینه رویکردهای اسلامی به علوم انسانی فعال باشند به همین منظور در چشم انداز گفتمان، دو مرحله اصلی مدنظر است که هر کدام به مقاطعی تقسیم میگردند.