تمدن سازی اسلام

آیت‌الله علیرضا اعرافی

📜تمدن سازی اسلام

“تمدن جامعه انسانی در آیینه تدین او ظهور دارد و ظهور هر گونه برازندگی او در گرو استقرار در مقطع چهارم از اسفار چهارگانه سالکان الهی است. چهارمین میدان مهاجرت از اسفار اربعه سفر از خلق به سوی خلق با حق است. چنین مسافری همواره با حق همراه بوده و از منظر حق، جهان جماد و نبات و حیوان و انسان و فرشته را می نگرد و در قلمرو هریک حکم مناسب دارد. جامعه حق مدار هیچ موجودی را بدون روح حاکم بر آن، یعنی حقیقت که ظهور حق مطلق است، بررسی نمی کند و هنگام تدوین قانون، اجرای قانون و تطبیق عملکرد مجریان برابر قانون مدون، یعنی قضا و داوری، قالب هر چیزی را با قلب تپنده آن، یعنی حقیقت یادشده، ملاحظه می کند. نمودار کامل حق مداری را می توان در سیرت و سنت آن حضرت مشاهده کرد که برخاسته از سریرت ولوی وی بود که خواسته ای جز حق نداشت و تابلوی دلپذیر «علیٌ مَع الحقِّ والحقُّ مَعَ علىٍّ یَدور حَیثُما دار» در فضای باز و آزاد چنین جامعه ای راهنمای همه رهپویان حق محور است. حق مداری که عنصر محوری سفر چهارم از اسفار چهارگانه است گاهی در مرآت فلسفه و کلام ظهور دارد و زمانی در آیینه سیاست اجتماعی، اقتصاد، فرهنگ و مانند آن. آنچه در مفاتیح الحیاه مطرح است صبغۀ دوم است نه جلوۀ اول؛ هرچند انسان مسافری که به این مرحله باریافت همه شئون یاد شده را داراست، بلکه بر اثر کون جامع بودن خود، شاهد حضرات چهارگانه دیگر خواهد بود، همچنان که هویت خویش را به عنوان حضرت پنجم مشاهده می کند؛ لیکن طرح والای آن، بارگاه رفیعی می طلبد که برتر از حوصله این نوشتار است، بنابراین مقصود از حق مداری سفر چهارم، نه ارزیابی ظاهر و مظهر جهان هستی است که فن عرفان عهده دار آن است و نه بررسی واجب و ممکن (اعم از امکان ماهوی و فقری)….”

آیت الله جوادی آملی

جهت تفصیل مباحث منابع ذیل معرفی می گردد:

📃مقاله “اصول پانزده گانه تمدن سازی” نوشته آیت الله جوادی آملی

📃مقاله “فقه و تمدن سازی” نوشته حسینعلی سعدی

📗کتاب “فلسفۀ تمدن نوین اسلامی” نوشته رضا غلامی

📙کتاب “درس گفتار تمدن نوین اسلامی” نوشته فرزاد جهان بین

📕کتاب “تمدن نوین اسلامی؛ چالش ها و راهبردها” نوشته علی اصغر رجبی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.